dilluns, 9 de gener del 2012

Instància al MH Sr. President Artur Mas


Exposo:

Atès que s'ha conegut que el govern català destinarà 56 milions d'Euros a una empresa anomenada SPAN-air, “la de tots"(hom).

Atès que, quan el govern s'autoanomenava "business friendly", ningú va entendre que es pretenia la nacionalització de determinades companyies.

Atès que aquest govern, autodenominat "dels millors", ha fitxat a professionals independents i de prestigi que coneixen perfectament el camp on els toca jugar.

Atès que diferents experts de la Generalitat consultats, han desaconsellat fer cap mena d'aportació a dita companyia per raons tècnicament inapelables.
Atès que d’SPAN-air, “la de tots”(hom) va ser comprada a canvi d'un sol euro a la seva antiga propietaria la aerolínia SAS, o és precisament un passarell en el camp de l'aviació (*).

Atès que la situació financera de la Generalitat és, segons paraules del mateix Govern, "extremadament delicada".

Atès que altres sectors, molt més importants que l'aviació, com la sanitat, l'educació o les universitats estan patint greus problemes de finançament i que la resta d’organismes públics, privats i fins i tot concertats que depenen de la Generalitat, han patit retallades en sous, despeses corrents i inversions.

Atès que cap altre aerolínia solvent, ni cap fons de capital risc, ni ningú que conegui el sector aeri (que els ho preguntin a Quercus Venture Capital) ha volgut adquirir “SPAN-air la de tots”(hom) des que s’en va fer càrrec el consorci publico-privat català Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (IEASA).

Atès que la companyia perd 140 milions d’euros cada any des de l’any 2007.

Atès que el cost per AKO(**) de la companyia és el 50% superior als del seus competidors.

Atès que els diners públics que s'han destinat a aquesta SPAN-air (176 milions d'euros) tenen un cost d'oportunitat extremadament alt.

Atès que el Conseller d’Economia té altra feina més important que viatjar a Qatar per tal de convèncer Qatar Airways perquè es quedin SPAN-air.

Sol·licito:

Que es faci una retallada d'alts càrrecs de la companyia "SPAN-air, la de tots"(hom), d'entre un 25% i un 30%, similar a la realitzada pel Govern de la Generalitat.

Que el salari dels primers executius de la companyia sigui com a màxim el mateix que el del President de la Generalitat (és a dir, que s'el redueixin entre 200.000 i 300.000 euros anuals).

Que la resta de la plantilla (directius i també alguns pilots amb sous de 100.000 eur anuals) pateixin retallades equiparables a la resta d'empleats del sector públic català (metges, policies, altres funcionaris i personal laboral, etc..).
Que obliguin a la companyia a adoptar el català normatiu com a llengua oficial i deixin d’utilitzar "el catañol", i que com a mostra que l’han après tradueixin correctament el lema de la companyia (***)

Que sobretot, sobretot, sobretot i per damunt de totes les coses, donat que SPAN-air vol convertir-se en la aerolínia de bandera de Catalunya, cal que faci un acte de contrició i es canviïn el nom comercial per passar a dir-se CAT-air. 

Barcelona, a 2 de Gener de 2012

Jordi Garcia i Serra

(*) Aquí seria aplicable la frase, “comprar duros a quatre pessetes”, però el que no queda clar és qui va fer el negoci, si els suecs o els catalans.

(**) Asiento Kilometro Ofertado. És la forma de mesurar de forma homogènia els costos de companyies aèries que volen a diferents destins.

(***) El mot castellà "todos" és equivalent al mot català “tots” excepte quan es fa servir com a pronom, en que aleshores equival a “tothom”, no a “tots”.

3 comentaris:

  1. Totalment d´acord en els aspectes economics que menciones Jordi.
    Respecte al canvi de nom, CatAir sona fatal no?

    La observacio sobre el lema de la companyia em sembla d'agafar-se-la amb paper de fumar, tot i que tens rao.

    Finalment jo pensava que SpanAir, venia mes aviat de l'angles. Span = Envergadura, Avast.
    En definitiva que es posin el nom que vulguin pero que siguin rendibles i si necessiten ajut de l'administracio que s'atenguin a les normes equivalents al funcionariat...

    Una abracada.

    ResponElimina
  2. Gràcies pel comentari Jordi!

    CatAir de fet és la marca que originalment va tenir clickair abans que li trobéssim el nom comercial que finalment va tenir. I se la va inventar una madrilenya, alta executiva d'IBERIA, per a més dades.

    El tema del lema, és pura ortografia. Jo mateix quan parlo utilitzo els pronom incorrecte, però quan hom escriu quelcom que ha de perdurar... no sé, s'ho repassa algun corrector, no?

    Una abraçada!!

    ResponElimina
  3. Bones! No participo molt per aqui, pero em sembla que si la companyia vol ser rendible que comenci a funcionar com una companyia de baix cost autentica, que competeixi amb Ryan Air, Wizz Air, Easy Jet i d'altres del sector.

    No entenc de companyies del sector aeronautic, pero com a usuari si que se que quan busco bitllets per anar a algun lloc aquestes companyies que he comentat si que ofereixen preus mes economics, mentre que altres com SPAINAIR no. Aixi que com jo d'altres persones que estem patint els efectes de la crisi ens decantem per volar amb els bitllets mes economics, encara que aquestes no siguin companyies "del pais".

    Entenc que el nom no fa la cosa i si realment volen que aquesta sigui una companyia de les i els catalans, els que s'hauria de fer es abaratir els preus dels vols pels catalans, mes que posar-hi el nom a una companyia igual de cara, o mes, que la resta!

    Salut!

    Hugo

    ResponElimina