diumenge, 27 de setembre del 2009

El motor de la economia s'ha fos

jordigarcia.cat


- Llegeixo als diaris que la crisi és conseqüencia que el motor de la economia, la construcció, s'ha aturat. És aquest l'únic motor que tenia la economia espanyola? I no hi ha ningú que el pugui tornar a engegar i continuar la marxa?

La construcció ha estat per a Espanya, a més del turisme i l'automòbil, un dels principals impulsors del creixement en els darrers 15 anys. I lamento dir-te que si. La construcció dificilment tornarà a ser motor de la economia d'Espanya. I seguint amb l'exemple, a la construcció no se li ha cremat només la junta de culata, com algú havia pensat ingènuament, sinó que s'han trencat bieles, pistons i transmissió. El motor ha quedat inútil. S'ha de canviar i se n'ha de posar un altre.

- Però que té la construcció que la fa tant diferent?

Mira, el sector immobiliari ha estat un bon motor de la economia perquè hi ha poques maneres d'automatitzar la construcció d'edificis i llars. En economia diem que és molt intensiu en mà d'obra. És a dir, que dóna feina a molta gent. Això fa que el repartiment de les rendes es diversifica entre una gran quantitat d'agents de la economia (treballadors de base, quadres intermitjos, gestors, assessors, Seguretat Social, agencia tributària, empresari, etc...) A més, el pagament d'aquestes rendes no es feia amb diners d'avui sinó de demà. És a dir a crèdit. I tothom sap que a crèdit, hom pot comprar més coses que si ho hagués de pagar "trinco-trinco". L'altre avantatge d'aquest motor era que difícilment era "importable". És a dir, no es podia fabricar a la Xina i comprar-lo aquí.

- No sé si ho entenc...

És com si el motor funcionés amb gasolina aditivada. Per això corria més del que tocava per clindrada i potència. El que ens ha passat és que aquest aditiu ha acabat fonent el motor, i per això ara està completament destrossat, inservible. El que sap greu, és que moltes de les persones que anaven posant aditiu perquè el motor corrés més i més i més, no van fer cas dels avissos (veure post anterior) ni del sentit comú, ni han tingut un comportament èticament responsable... Ara que es parla tant de RSC (Responsabilitat Social Corporativa), sembla mentida que ningú hagi dimitit ni hagi estat cessat.

- Vaja, quina pena... Per cert, alguns parlen de la biotecnologia, la aeronàutica o de les energies renovables? Posarem algun d'aquests com a motor?

No. Cap d'ells. No serveixen com a motors per dos motius. Primer perquè el motor necessita ser molt intensiu en mà d'obra. I cap dels sector citats donen feina a molta gent. Ja que la majoria d'ells són molt automatizables o intensius en maquinària. Per exemple, quants empleats necessites per produir 400kw d'electricitat amb aerogeneradors? Molt pocs. La feina la fa el vent, i el manteniment és mínim. O la biotecnologia, que necessita una llarga i especialitzada formació. Produirem més mol·lècules noves com més persones treballin en el sector? Si, si tots tenen la formació adeqüada. I a quants aturats dels 4 milions que hi ha a Espanya ara mateix creieu que podem reciclar en biotecnòlegs?

- Aleshores quin?

Difícil resposta. Però permet-me que et contesti detingudament en un altre ocasió. Per avui ja m'he allargat massa. A reveure!

Nota: Imatge extreta de motorspain.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada